ICONOGRAFIES A L’ESFERA PÚBLICA. DISPOSITIUS DE FICCIÓ EN LA REPRESENTACIÓ DEL PODER
Amb freqüència les imatges de representació del poder i l’esfera pública en els mitjans de comunicació s’articulen a través dels motius visuals procedents del cinema, la pintura i altres llegats iconogràfics. La nostra hipòtesi és que existeix un conjunt organitzat i sistematitzat de motius per representar situacions habituals en l’esdevenir de la vida pública, com la presa de possessió presidencial, la fallida empresarial o l’ocupació d’una plaça pública, que històricament han configurat una de les línies de treball i reflexió teòrica més importants de la representació documental (Drew, Depardon, Comolli, Portabella, Watkins, Farocki, Morris, etc.) i ara aconsegueixen figuracions i mitjans de transmissió molt diversos. Per exemple, un motiu visual com la pietat no és solament identificable en representacions artístiques com el cinema i la pintura, sinó que amb freqüència ha estat convertit pel fotoperiodisme en vehicle per expressar el dolor injust en conflictes bèl·lics i catàstrofes humanitàries.
Amb aquest número, la revista Cinema Comparat/ive Cinema es proposa explorar les formes a través de les quals el poder es posa en escena, com els cineastes i els mitjans de comunicació ho representen i com aquestes imatges són apropiades o reinterpretades per part del públic, a través de formats com els memes, gifs, mashups i altres nous formats a les xarxes socials. Com es produeixen, circulen i són reinterpretats els motius visuals en l’esfera pública contemporània? Com s’autorepresenten el poder i la diferents instàncies d’aquesta esfera pública? Quins són els mecanismes de reapropiació i com influeixen en l’esfera pública?
Aquells interessats poden enviar propostes de 500 paraules a Aquesta adreça electrònica s'està protegint contra robots de correu brossa. Necessites JavaScript habilitat per veure-la. amb una llista de cinc fonts bibliogràfiques i una breu biografia de 100 paraules. Data límit: 10 de gener de 2018.
Editorial. Eztetyka
Albert Elduque
Revolució
Jorge Sanjinés
Tricontinental
Glauber Rocha
Godard per Solanas. Solanas per Godard
ean-Luc Godard i Fernando Solanas
Un cinema de combat al costat del poble. Entrevista amb el cineasta bolivià Jorge Sanjinés
Cristina Alvares Beskow
Conversa amb Eryk Rocha: El llegat de l’etern
Carolina Sourdis (amb la col·laboració d’Andrés Pedraza)
L’amateur necessari. Cinema, educació i política. Entrevista amb Cezar Migliorin
Albert Elduque
Llegir els manifestos del Tercer Cine llatinoamericà en la urgència del nostre present
Moira Fradinger
De l’imperfecte al popular
Maria Alzuguir Gutierrez
El retorn del newsreel (2011-2016) a les representacions fílmiques contemporànies de l’esdeveniment polític
Raquel Schefer
ImagiNació
José Carlos Avellar
TEN BRINK, Joram i OPPENHEIMER, Joshua (eds.) Killer Images. Documentary Film, Memory and the Performance of Violence
Bruno Hachero Hernández
MONTIEL, Alejandro; MORAL, Javier i CANET, Fernando (coord.) Javier Maqua: más que un cineasta. Volums 1 i 2
Alan Salvadó Romero