RICARDO MATOS CABO

CONTAR O TEMPO / RESÍDUOS / DESINGMATOGRAPHY / OUVIR: VER. A EXPERIÊNCIA DO SOM NO CINEMA / HISTÓRIAS DO CINEMA POR SI PRÓPIO / FIGURAS DO DANÇA NO CINEMA I Y II

 

Contar o tempo

Cinemateca Portuguesa – Museu do Cinema / ExperimentaDesign’09 (2009)

Programación: Ricardo Matos Cabo

 

Sesión 1.

Brittanica de John Latham, 1971, 16mm, 6’

Spiral Jetty de Robert Smithson, 1970, 16mm, 32’

Casting a Glance de James Benning, 2007, 16mm, 80’

 

Sesión 2.

La Région Centrale de Michael Snow, 1971, 16mm, 180’

 

Sesión 3.

A Erupção da Ilha do Fogo de Orlando Ribeiro, 1951, 16mm, 20'

Tudzhi de Otar Iosseliani, 1964, 35mm, 20’

Les Rendez-vous du Diable de Haroun Tazieff, 1959, 35mm, 80’

 

Sesión 4.

Tutuguri – Tarahumaras 79 de Raymonde Carasco e Régis Hébraud, 1980, 16mm, 25’

Eksopragmatikò, de Stavros Tornes, 1979, 16mm (filmado en Super 8), 40’

Balamos de Stavros Tornes, 1982, 35mm (filmado en 16mm), 82’

 

Sesión 5.

Am Siel de Peter Nestler (en colaboración con Kurt Urlich), 1962, 16mm, 13'

Itinéraire de Jean Bricard de Jean-Marie Straub, Danièle Huillet, 2008, 35mm, 40'

 

Sesión 6.

La Rosière de Pessac '79 de Jean Eustache, 1979, 16mm, 55'

La Rosière de Pessac de Jean Eustache, 1968, 16mm, 55'

 

Sesión 7.

Am Siel de Peter Nestler (en colaboración con Kurt Urlich), 1962, 16mm, 13'

Mühlheim (Ruhr) de Peter Nestler (en colaboración con Reinald Schnell), 1964, 16mm, 16'

Väntan de Peter Nestler, 1985, 16mm, 6'

Die Nordkalotte de Peter Nestler, 1990, 16mm, 90'

 

Sesión 8.

Sen nen kizami no hidekei: Maginomura monogatari de Ogawa Shinsuke, 1986, 16mm, 222'

 

Sesión 9.

Farewell Topsails de Humphrey Jennings, 1937, 35mm, 9’

Les voitures d’eau de Pierre Perrault, 1968, 35mm, 110’

 

Sesión 10.

Eureka de Ernie Gehr, 1974, 16mm, 30'

Helsinki, Ikuisesti de Peter von Bagh, 2008, BetaSP, 75'

 

Sesión 11.

New York Near Sleep for Saskia de Peter Hutton, 1971, 16mm, 10’

Boston Fire de Peter Hutton, 1979, 16mm, 8’

New York Portrait, Chapter II de Peter Hutton, 1979-80, 16mm, 15’

In Titan’s Goblet de Peter Hutton, 1991, 16mm, 10’

Study of a River de Peter Hutton, 1991-1993, 16mm, 16’

Time and Tide de Peter Hutton, 2000, 16mm, 35’

 

Sesión 12.

Keep in Touch de Jean-Claude Rousseau, 1987, 16mm (filmado en Super 8), 25’

Les Antiquités de Rome de Jean-Claude Rousseau, 1984-89, 16mm (filmado en Super 8), 105’

 

 

 

Resíduos

Cinemateca Portuguesa – Museu do Cinema / / ExperimentaDesign’11 (2011)

Programación: Ricardo Matos Cabo

 

Sesión 1.

Die Donau Rauf de Peter Nestler (con la colaboración de Zsóka Nestler), 1969, 16mm, 28’

Min Wie Macht Man Glas (Handwerklich) de Peter Nestler (con la colaboración de Zsóka Nestler), 1970, 16mm, 24’

Pour Mémoire (La Forge) de Jean-Daniel Pollet, 1980, 35mm, 60’

 

Sesión 2.

Fabrication de l’acier, Producción Gaumont, 1910, 35mm, 6’

Hands Scraping de Richard Serra, 1968, 16mm, 4’

Poussières de Georges Franju, 1979, 35mm, 22’

Steelmill/Stahlwerk de Richard Serra, 1979, 16mm, 28’

Winter Solstice [Solariumagelani] de Hollis Frampton, 1974, 16mm, 33’

 

Sesión 3.

Landscape for Fire de Anthony McCall, 1972, 16mm, 7’

Les Mains négatives de Marguerite Duras, 1979, 35mm, 16’

Los Pascoleros –Tarahumaras 85 de Raymonde Carasco, Régis Hébraud, 1996, 16mm, 27’

Min Yek Atash de Ebrahim Golestan, 1961, 35mm, 24’

 

Sesión 4.

Rundown de Jane Crawford, Robert Fiore, 1994, 16mm, 12’

Studien Zum Untergang des Abendlands de Klaus Wyborny, 2010, 16mm, 80’

 

Sesión 5.

Coreopsis de Pat O’Neill, 1998, 35mm, 6’

Staub de Hartmut Bitomsky, 2008, 35mm, 90’

 

Sesión 6.

Wasser und Wogen – Ein Querschnittsfilm de Albert Vicktor Blum, 1929, 35mm, 11’

At Sea de Peter Hutton, 2004-2007, 16mm, 60’

 

Sesión 7.

In Quest of Meat Joy de Carole Schneemann, 1968-1969, 16mm, 17’

Fresh Kill de Gordon Matta-Clark, 1972, 16mm, 12’

The Queen of Sheba Meets the Atom Man de Ron Rice, 1964, 16mm, 70’

 

Sesión 8.

Reverberation de Ernie Gehr, 1986, 16mm, 22’

Signal-Germany on the Air de Ernie Gehr, 1985, 16mm, 35’

 

Sesión 9.

Shiranui Kai de Tsuchimoto Nariaki, 1975, 16mm, 153’

 

Sesión 10.

Uit Het Rijk Der Kristallen de J.C.Mol, 1928, 35mm, 12’

Cornouailles de Pierre Perrault, 1994, 35mm, 52’

 

Sesión 11.

Contre-Courant de Jean-Daniel Pollet, 1991, vídeo, 10’

Memo Mori de Emily Richardson, 2009, vídeo, 23’

London de Patrick Keiller, 1994, 35mm, 85’

 

 

 

Desingmatography

ExperimentaDesign 2003 / Biennal de Lisboa.

Programación: Ricardo Matos Cabo

 

Sesión 1.

Lee Renaldo Live.

Lapis, James Whitney, 1963-1966, 16mm, 10’

Early Abstractions, Harry Smith, 1939-1956, 16mm, 23’

Autumn Feast, Jeff Keen, Piero Heliczer, 1961, 16mm, 14’

The Flicker, Tony Conrad, 1966, 16mm, 30’

Arabesque, John Whitney, 1975, 16mm, 7’

 

Sesión 2.

Impulses, Jim Davies, 1958, 16mm, 10’

The Text of Light, Stan Brakhage, 1974, 16mm, 70’

 

Sesión 3.

Tributo a Leighton Pierce I (Obra en vídeo)

Glass, 1998, 16mm, 7’

Wood, 2002, vídeo, 8’

Water Seeking, It’s Level, 2002, vídeo, 5’

Evaporation, 2002, vídeo, 12’

The Back Steps, 2001, vídeo, 5’

Veiled Red, 2001, vídeo, 5’

Pink Socks, 2002, vídeo, 5’

Fall, 2002, vídeo, 13’

 

Sesión 4.

Montparnasse, Eugène Deslaw, 1929, 35mm, 9’

Capitale-Paysage, Michel Nedjar, 1982-1983, 16mm, 71’

 

Sesión 5.

Magic Sun, Phil Niblock, 1968, 16mm,

Andy Warhol’s Exploding Plastic Inevitable, Ronald Nameth, 1967, 16mm, 23’

Visa de censure nº X, Pierre Clémenti, 1967, 16mm, 44’

 

Sesión 6.

All My Life, Bruce Baillie, 1966, 16mm, 3’

Swamp, Nancy Holt, Robert Smithson, 1971, 16mm, 6’

Notebook, Marie Menken, 1962-1963, 16mm, 10’

Glimpse of the Garden, Marie Menken, 1957, 16mm, 4’

Bouquets 21-24, Rose Lowder, 2001, 16mm, 4’

Fleur sans titre, Miles McKane, 2002, 16mm, 3’

Filter Beds, Guy Sherwin, 1998, 16mm, 9’

Castro Street, Bruce Baillie, 1966, 16mm, 10’

 

Sesión 7.

Tributo a Arthur y Corinne Cantrill

Earth Message, 1970, 16mm, 23’

Warrah, 1980, 16mm, 15’

Articulated Image, 1996, 16mm, 3’

Island Fuse, 1971, 16mm, 11’

4000 Frames – An Eye Opener, 1970, 16mm, 3’

The Pause Between Frames, 1993, 16mm, 4’

White-Orange-Green, 1969, 16mm, 4’

Notes on the Passage of Time, 1979, 16mm, 14’

Ivor Paints Arf Arf, 1998, 16mm, 6’

Light Shards, 2001, 16mm, 6’

 

Sesión 8.

Un vent leger dans le feuillage, Martine Rousset, 1994, 16mm,

3/60 Bäume im Herbst, Kurt Kren, 1960, 16mm, 5’

Rue des Teinturiers, Rose Lowder, 1979, 16mm, 31’

37/38 Tree Again, Kurt Kren, 1978, 16mm, 3’

 

Sesión 9.

Tributo a Leighton Pierce II (Obras en cine)

Red Shovel, 1992, 16mm, 8’

You Can Drive the Big Rigs, 1995, 16mm, 15’

50 Feet of String, 1995, 16mm, 53’

 

Sesión 10.

Le Calcul du sujet, Erik Bullot, 2002, 16mm

Oh Oh Oh!, Erik Bullot, 2003, 16mm

My Name is Oona, Gunvor Nelson, 1969, 16mm, 8’

Messages, Guy Sherwin, 1981-1983, 16mm, 35’

 

Sesión 11.

Triste, Nathaniel Dorsky, 1978-1996, 16mm, 18’

Alaya, Nathaniel Dorsky, 1976-1987, 16mm, 28’

Variations, Nathaniel Dorsky, 1992-1998, 16mm, 24’

 

Sesión 12.

Fog Line, Larry Gottheim, 1970, 16mm, 10’

Soft Rain, Ken Jacobs, 1969, 16mm, 12’

De Galpão de Dona Ana de Carrancas a Petrolina, Yann Beauvois, 2003, vídeo, 23’

 

Sesión 13.

Lettre à Roberto, 2002, vídeo, 13’

Jeune femme à sa fenêtre lisant un lettre, 1983, super 8, 45’

Venise n’existe pas, 1984, super 8, 12’

Keep in Touch, 1987, super 8, 25’

 

Sesión 14.

Chinese Series, Stan Brakhage, 2003, 16mm, 2’

A Child’s Garden and the Serious Sea, Stan Brakhage, 1991, 16mm, 73’

 

Sesión 15.

AI (Love), Taka Limura, 1962-1963, 16mm, 10’

Moment, Stephen Dwoskin, 1970, 16mm, 12’

Chinese Checkers, Stephen Dwoskin, 1964, 16mm, 13’

Alone, Stephen Dwoskin, 1963, 16mm, 12’

Heads, Peter Gidal, 1969, 16mm, 35’

 

Sesión 16.

The Girl Chewing Gum, John Smith, 1976, 16mm, 12’

L’Apartament de la Rue Vaugirard, Christian Boltanski, 1973, 16mm, 7’

Poetic Justice (Hapax Legomena II), Hollis Frampton, 1972, 16mm, 31’

 

Sesión 17.

Sesión especial a cargo de Érik Bullot y Christian Merlhiot: Un Abecédaire

Flickering, Fanny Adler, vídeo, 2’

Correspondance avec le vent, Fanny Adler, 2001, vídeo, 6’

Layers, Louidgi Beltrame, 2002, vídeo, 10’

L’Ebranlement, Érik Bullot, 1997, 16mm, 4’

Tout est possible, Laurent Grasso, 2002, vídeo, 16’

Adolescence, Ange Leccia, 2000, vídeo, 13’

Bingo Show, Christelle Lheureux, 2002, vídeo, 8’

Dewind, Julien Loustau, 2000, vídeo, 15’

La Seine, Christian Merlhiot, 1997, 16mm, 13’

Portraits Filmés (14 souvenirs), Valérie Mréjen, 2002, vídeo, 13’

Tous ont beson d’amour, Arnold Pasquier, 2003, vídeo, 20’

Mer, Vincent Roux, 2002, vídeo, 3’

Ciel, Vincent Roux, 2002, vídeo, 2’

Route, Vincent Roux, 2002, vídeo, 3’

 

Sesión 18.

Weather Diaries #3, George Kuchar, 1988, vídeo, 25’

Bouche dóeil- Voodoovideo, Michel Nedjar, 2003, vídeo, 45’

 

Sesión 19.

La Sortie, Siegfried Fruhauf, 1998, 16mm, 6’

Pierre Vallieres, Joyce Wieland, 1972, 16mm, 45’

Variations on a Chellophane Wrapper, David Rimmer, 1970, 16mm, 8’

 

Sesión 20.

Sesión especial Jose Antonio Sistiaga

Pasaje inquietante – Nocturno, Jose Antonio Sistiaga, 1991, 14’

Impressions en haute atmosphère, Jose Antonio Sistiaga, 1989, 35’

Ere Erera Baleibu Icik Subua Aruaren, Jose Antonio Sistiaga, 1970, 55’

 

Sesión 21. 

Andy Warhol’s Exploding Plastic Inevitable, Ronald Nameth, 1967, 16mm, 23’

 

Sesión 22.

Je ne le repeterais pas, Jean-Michel Bouhours, 1996, 16mm, 12’

Artificial Light, Hollis Frampton, 1969, 16mm, 25’

Keaton’s Cops, Ken Jacobs, 1991, 23’

The Zapruder Footage: An Investigation of Consensual Investigation, Keith Sanborn, vídeo, 20’

 

Sesión 23.

Tom Tom The Piper’s Son, Ken Jacobs, 1969-1971, 16mm, 115’

 

 

 

Ouvir: Ver. A experiência do som no cinema

Culturguest, Lisboa. (Abril, 2009)

Programación: Ricardo Matos Cabo

 

Sesión 1.

Histórias sonoras

Celles qui s’ent font de Germaine Dulac, 1930, 35mm, 5’

Onda de Grigori Kozintsev, Leonid Trauberg, 1931, 35mm, 80’

 

Sesión 2.

Os ouvidos, mais atentos do que os olhos

Les Nuits Eléctriques de Eugène Deslaw, 1930, 35mm, 10’

Weekend de Walter Ruttmann, 1930, 35mm, 11’

Entuziazm de Dziga Vertov, 1930, 35mm, 65’

Unsere Afrikareise de Peter Kubelka, 1966, 16mm, 12’

 

Sesión 3.

Já sabemos ver, mas agora vamos ouvir a erva crescer

What the Water Said, 4-6 de David Gatten, 2007, 16mm, 17’

Le Tempestaire de Jean Epstein, 1947, 35mm, 22’

Looking at the Sea de Peter Hutton, 2000-2001, 16mm, 20’

 

Sesión 4.

A orquestaçao sonora

Über Song of Ceylon von Basil Wright de Harun Farocki, 1975, vídeo, 25’

Song of Ceylon de Basil Wright, 1937, 35mm, 38’

Coal Face de Alberto Cavalcanti, 1934, 35mm, 12’

 

Sesión 5.

O sentido silencioso do filme: Stan Brakhage

Carl Ruggles Christmas Breakfast de Carole Schneemann, 1963, 8mm, 9’

Desistilm de Stan Brakhage, 1954, 16mm, 7’

Scenes From Under Chilhood de Stan Brakhage (sección 1), 1967, 25’

The Riddle of Lumen de Stan Brakhage, 1972, 16mm, 14’

Passage Through: A Ritual de Stan Brakhage, 1990, 16mm, 50’

 

Sesión 6.

Robert Beavers

From the Notebook Of… de Robert Beavers, 1971/1998, 15mm, 45’

AMOR de Robert Beavers, 1980, 35mm, 15’

 

Sesión 7.

Correspondências entre o som e a imagem

Das Tönende Handschrift de Rudolph Pfenninger, 1929, 35mm, 10’

Tönende Ornamente de Oskar Fischinger, 1932, 16mm, 3’

Five Film Exercises de John Whitney y James Whitney, 1941-1945, 16mm, 21’

Dots de Norman McLaren, 1940, 35mm, 2’

Pen Point Percussion de Norman McLaren, 1951, 35mm, 5’

Synchronie de Norman McLaren, 1971, 35mm, 7’

Soundtrack de Barry Spinello, 1969, 16mm, 10’

Articulation of Boolean Algebra for Film Opticals (fragmento) de Tony Conrad, 1975, 16mm, 10’

 

Sesión 8.

Mauricio Kagel, realizador

Symphonie Mécanique de Jean Mitry, 1955, 35mm, 13’

Antithese de Mauricio Kagel, 1965, 16mm, 19’

Hallelujah de Mauricio Kagel, 1967, 16mm, 40’

 

Sesión 9.

A Voz: série, repetiçao

Synch Sound de Taka Iimura, 1975, 16mm, 12’

Paul Celan Liest de Ute Aurand, 1985, 16mm, 5’

Picture and Sound Rushes de Morgan Fisher, 1973, 16mm, 11’

Hapax Legomena III: Critical Mass de Hollis Frampton, 1971, 16mm, 25’

Done To de Lawrence Wiener, 1974, 16mm, 20’

Episodic Generation de Paul Sharits, 1978, 16mm, 30’

 

Sesión 10.

Michael Snow e as relaçoes som-imagem

Finding His Voice de F. Lyle Goldman, Max Fischer, 1929, 35mm, 10’

Rameau’s Nephew by Diderot (Thanks to Dennis Young) by Wilma Schoen de Michael Snow, 1974, 16mm, 280’

 

Sesión 11.

Uma sinfonia urbana

Sound Track de Guy Sherwin, 1977, 16mm, 9’

Aru Kikanjoshi de Tsuchimoto Noriaki, 1965, 35mm, 37’

Dokyumento Rojo de Tsuchimoto Noriaki, 1965, 35mm, 54’

 

Sesión 12

Olhar e ouvir: James Benning

RR de James Benning, 2007, 16mm, 112’

 

 

 

Histórias do Cinema por si própio

Culturguest, Lisboa. (Enero, 2008)

Programación: Ricardo Matos Cabo

 

Sesión 1.

Modelos pedagógicos/críticos

Naissance du cinéma, Roger Leenhardt, 1945, 45’

Eadweard Muybridge, Zoopraxographer, Thom Andersen, 1974, 60’

 

Sesión 2.

A Tradiçao è a passagem do fogo e nao o culto das cinzas

Tradition ist die Weitergabe des Feuers und Nicht die Anbetung der Asche, Gustav Deutsch, 1999 1’

Public Domain, Hollis Frampton, 1972, 14’

The Film of Her, Bill Morrison, 1996, 13’

Transparencies, Yervant Gianikian, Angela Ricci-Lucchi, 1998, 10’

Bits and Pieces, VVAA, 16’ (colección de las películas en nitrato conservadas por el Nederlands Filmmuseum)

Standard Gauge, Morgan Fisher, 1984, 35’

 

Sesión 3.

Clássicos instantáneos

Intolerance, Standish Lawder, 1960, 15’

Screening Room with Standish Lawder and Stanley Cavell, Robert Gadner, 1973-2005, 70’

 

Sesión 4.

A Reconstituçao biográfica, o ensaio visual e o making of experimental

Le Grand Méliès, Georges Franju, 1951, 25’

Visual Essays: Origins of Film –Méliès Catalogue, Al Razutis, 1973, 8’

Visual Essays: Origins of Film –Sequels in Transfigured Time, Al Razutis, 1976, 14’

Visual Essays: Origins of Film –Lumière’s Train, Al Razutis, 1979, 9’

Autour de la Rose, Blaise Cendrars, 1920-1923, 15’

Autour de la Fin du Monde, Eugène Deslaw, 1930, 15’

 

Sesión 5.

Diversidade primitiva

Opening the 19th Century: 1896, Ken Jacobs, 1990, 8’

Tom Tom the Piper’s Son, Ken Jacobs, 1969, 115’

 

Sesión 6.

A Saída da fábrica – variaçoes

Motion Picture: La Sortie de l’usine Lumière à Lyon, Peter Tscherkassky, 1984, 3’

Arbeiter verlassen die Fabrik, Harun Farocki, 1995, 36’

Factory Gate Films, Mitchell & Kenyon, 1900-1913, 10’

 

Sesión 7.

(Meta)-História(s) do cinema

Visual Essays: Origins of Film –Storming the Winter Palace, Al Razutis, 1984, 16’

Gloria!, Hollis Frampton, 1979, 10’

Moments choisis des histoire(s) du cinéma, Jean-Luc Godard, 2000, 84’

 

Sesión 8.

A história elementar do cinema- Klaus Wyborny

Conferência de Klaus Wyborny

Elementare Filmgeschichte, Klaus Wyborny, 1971-2007, 25’

 

Sesión 9.

Antologia do cinema (I)

Das Kino und der Tod, Hartmut Bitomsky, 1988, 56’

Flächen, Kino, Bunker –Das Kino und die Schauplätze, Hartmut Bitomsky, 1991, 52’

 

Sesión 10.

Antologia do cinema (II)

Jean Rouch. Premier Film: 1947-1991, Dominique Dubosc, 1991, 27’

Das Kino und der Wind und die Photographie: Sieben Kapitel über Dokumentarishe Film, Hartmut Bitomsky, 1991, 52’

 

Sesión 11.

Morrer pelas imagens

La mer et les jours, Alain Kaminker, René Vogel, 1958, 22’

Mourir pour des images, René Vautier, 1971, 45’

 

 

 

Figuras do Dança no Cinema I y II

Culturguest, Lisboa. (Febrero, 2008)

Programación: Ricardo Matos Cabo

 

Figuras do Dança no Cinema I

 

Sesión 1.

Loïe Fuller et ses imitatrices, 2002, 29’

Ballet Libella, Alice Guy, 1897

Annabelle Butterfly Dance, Thomas A. Edison, 1894

Annabelle Serpentine Dance, Thomas A. Edison, 1894

Annabelle Serpentine Dance, Thomas A. Edison, 1897

La Danse serpentine de Loïe Fuller, desconocido, 1894

Serpentine Dance, Thomas A. Edison, 1897

Serpentine Dance, William K.L. Dickson, 1903

Annabelle Serpentine Dance, Tjomas A. Edison, 1895

La Création de la Danse serpentine, Segundo de Chomón, 1908

Danse serpentine, nº 765, Louis Lumière, 1896

Butterfly/Le Farfalle, 1907

Danse serpentine, Paul Nadar, 1900

Danse serpentine, Gaumont, 1900

Annabelle Fire Dance, Thomas A. Edison, 1898

Les Lys, Prélude du Déluge de Saint Saëns, George R. Busby, 1934

Étude cinématographique sur une arabesque, Germaine Dulac, 1928, 7’

 

Sesión 2.

Tributo a Valeska Gert. Caleidoscopio de uma vida dançada

Tanzerische Pantominem, Suse Byk, 1925, 3’

Nur Zum Spass, Nur Zum Spiel, Kaleidoskop Valeska Gert, Volker Schlondorff, 1977, 60’

Opus II, III, IV, Walter Ruttman, 1921-1925, 12’

Tagebuch Einer Verlorenen, George W. Past, 1929, 100’

 

Sesión 3.

Coreocinema e ritual. Regreso a Maya Deren

Dance in the Sun, Shirley Clarke, 1953, 6’

In Paris Parks, Shriley Clarke, 1954, 12’

Bridges-Go-Round, Shirley Clarke, 1958, 8’

Rome is Burning: A Portrait of Shirley Clarke, André S. Labarthe, Noël Burch, 1968-1998, 54’

A Study in Coreography for Camera, Maya Deren, 1945-1977, 16’

A Study in Coreography for Camera, Maya Deren, 1945, 3’

Im Spiegel der Maya Deren, Martina Kudlacec, 2001, 103’

Horendi, Jean Rouch, 1972, 72’

Initiation à la danse des possédés, Jean Rouch, 1948, 21’

Divine Horsemen: The Living Gods of Haiti, Maya Deren, 1947-1954, 47’

 

Sesión 4.

Raymonde Carasco e os Tarahumaras

Dislocaçoes e citaçoes: as origens.

Tutuguri- Tarahumaras 79, Raymonde Carasco, Régis Hébraud, 1979, 25’

Tarahumaras 2003- La fêlure du temps, Enfance, Raymonde Carasco, 2003, 47’

Motivos e hieróglifos dinâmicos

Préambules au cinématographe, Étiennes-Jules Marey, Claudine Kaufmann, Jean-Dominique Lajoux, 1996, 13’

Gradiva-Esquisse I, Raymonde Carasco, 1978, 25’

Los Pintos- Tarahumaras 82, Raymonde Carasco, 1982, 58’

Tarahumaras 2003, La fêlure du temps, L’Avant-Les Apaches, Raymonde Carasco, 2003, 40’

Initiation-Gloria, Raymonde Carasco, 2003, 51’

O culto do mistério

Tarahumaras 2003, La fêlure du temps, Rapsador – Le Sueño, Raymonde Carasco, 2003, 46’

Tarahumaras 2003, La fêlure du temps, La Despedida, Raymonde Carasco, 2003, 54’

 

Sesión 5.

Transiçoes críticas da dança para o cinema (A partir de Yvonne Rainer)

Hand Movie, Yvonne Rainer, 1968, 5’

Hand Catching Lead, Richard Serra, 1968, 3’

Hand Lead Fulcrum, Richard Serra, 1968, 2’

Hands Scraping Lead, Richard Serra, 1968, 3’

Trio A, Yvonne Rainer, 1978, 10’

Water Motor, Babette Mangolte, 1978, 7’

Lives of Performers, Yvonne Rainer, 1972, 104’

Trio Film, Yvonne Rainer, 1968, 13’

La Chambre, Chantal Akerman, 1972, 11’

Line, Yvonne Rainer, 1969, 10’

Deux fois, Jackie Raynal, 1969, 60’

Volleyball (Foot Film), Yvonne Rainer, 1967, 10’

Goshogaoka, Sharon Lockhart, 1997, 63’

Rhode Island Red, Yvonne Rainer, 1968, 10’

NO, Sharon Lockhart, 2003, 34’

 

Figuras do Dança no Cinema II

 

Sesión 1.

Uma estética blues – Influências

Sur un air de Charleston de Jean Renoir, 1927, 30’ 

Black and Tan de Dudley Murphy, 1929, 21’ 

Jammin’ the Blues de Gjon Mili, 1944, 10’ 

Jimmy James & The Vagabonds (segmento de los “Pop Films”) de Peter Whitehead, 1968-1969, 9’ 

Honky Tonk de Tav Falco, 1974, 26’ 

 

Sesión 2.

O primado da sensação

Salomé de Téo Hernandez, 1976, 65’ 

 

Sesión 3.

Tributo a Paul Swan/Andy Warhol 

Camp de Andy Warhol, 1965, 66’ 

Diana, The Huntress de Charles Allen & Francis Trevelyan Miller, 1916, 29’

Paul Swan de Andy Warhol, 1965, 66’ 

 

Sesión 4.

Configurações 

Quad I + II de Samuel Beckett, 1981, 21’ 

Dance or Exercise on the Perimeter of a Square (Square Dance) de Bruce Nauman, 1967-1968, 10’

Walking in an Exaggerated Manner Around the Perimeter of a Square de Bruce Nauman, 1967-1968, 10’

Structured Pieces III [fragmento], 1975, Trisha Brown 

Documentos de Dança Tradicional, Aubrac (Aveyron), 5 Outubro de 1964; Sud-Ouest, Réunion à  Menjoulic, Leucouacq, Loudes, 31 Julho de 1977, 1966-1984, Francine Lancelot, 3’ 

Rhythmus 21 de Hans Richter, 1922-1924, 4’ 

Color Sequence de Dwinnel Grant, 1943, 2’ 

Ray Gun Virus de Paul Sharits, 1966, 16’ 

 

Sesión 5.

Jack Goldstein/retrospectiva 1972-1978 

A Glass of Milk de Jack Goldstein, 1972, 4’

Some Plates de Jack Goldstein, 1972, 3’

Here de Jack Goldstein, 1973, 10’

A Spotlight de Jack Goldstein, 1972, 8’ 

Rocking Chair de Jack Goldstein, 1972, 4’ 

Hampstead Heath de Jack Goldstein, 1973, 8’

Volleyball de Jack Goldstein, 1972, 7’

A Ballet Shoe de Jack Goldstein, 1974, 19’’ 

The Chair de Jack Goldstein, 1974, 5’

The Jump de Jack Goldstein, 1978, 26’’

 

MATERIALS WEB

matweb ccc03

MATERIALS WEB Nº 5

Els visionats: veure de prop la creació
Cinema en curs

Els processos de creació
Cinema en curs

matweb ccc03

MATERIALS WEB Nº 4

El agotament catal·legòric...
Miguel Amorim