Comparative Cinema ISSN 2604-9821 (abans Cinema Comparat/ive Cinema, ISSN 2014-8933) és una publicació semestral. Editada pel Col·lectiu d’Investigació Estètica dels Mitjans Audiovisuals (CINEMA) de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), la revista està especialitzada en l’estudi del cinema comparat i la recepció i la interpretació cinematogràfica en els diferents contextos socials i polítics.
La publicació es proposa cobrir una àrea original de recerca, desenvolupant i establint una sèrie de metodologies d’estudi comparatiu del cinema. Amb aquest fi, també s’explora la relació entre el cinema i les tradicions de la literatura comparada, o amb altres arts contemporanis com la pintura, la fotografia, la música i la dansa i els mitjans de comunicació audiovisual.
Comparative Cinema s'edita en anglès (incloent versions originals dels textos en altres llengües) i els seus números es publiquen de forma bianual.
Comparative Cinema és una publicació que aborda el cinema des d’una metodologia comparada. Amb aquest objectiu, recupera les tradicions crítiques vinculades a la literatura comparada per proposar un treball amb les imatges que parteix de la relació entre dos objectes diferents. El text de Jean-Luc Godard Les filmoteques i la història del cinema, inclòs en el primer número d’aquesta revista, Projecció/Muntatge, establia el principi programàtic d’aquest monogràfic i de la publicació en conjunt: a partir de la programació d’obres cinematogràfiques distintes, és a dir, de la seva posada en relació, poden articular-se relacions que facin emergir nous sentits i significats. La recerca en cinema comparat analitza les formes en què una imatge al·ludeix i fa pensar en d’altres imatges –de la mateixa pel·lícula, de la història del cinema, o d’altres àmbits– a través del muntatge i de la visió generada en l’espectador per la projecció. Els números monogràfics de Comparative Cinema volen explorar com aquella perspectiva comparada pot enriquir l’anàlisi cinematogràfica, considerant tant la posada en escena com els processos de creació o la relació entre el cinema i les altres arts.
Perquè una proposta d’article sigui acceptada, és fonamental que el punt de partida sigui una comparació i que aquesta sigui explícita. Aquesta comparació pot referir-se a dues imatges de la mateixa obra cinematogràfica, imatges de diferents obres o una imatge cinematogràfica en relació amb una obra d’una altra disciplina artística (literatura, pintura, escultura, teatre, etc.).
La revista està estructurada en números monogràfics i accepta propostes d’articles, entrevistes (que poden tenir la forma de taula rodona) i assaigs audiovisuals sobre el tema proposat. A excepció de l’apartat Ressenyes, on s’accepten texts de forma continuada, no s’acceptaran texts que es desmarquin del monogràfic.
* A partir del 15 de setembre de 2019, Comparative Cinema obrirà la recepció de textos per a una nova secció miscel·lània, en la qual s'acceptaran articles sense vinculació temàtica amb els números monogràfics proposats. D'aquesta data endavant, la recepció d'aquests articles es realitzarà de forma continuada, però la seva publicació es donarà en els números subsegüents de la revista, prèvia coordinació amb els editors.
Comparative Cinema (ISSN 2604-9821) és una publicació semestral editada pel Col·lectiu d’Investigació Estètica dels Mitjans Audiovisuals (CINEMA) de la Universitat Pompeu Fabra (UPF). Va ser fundada el 2012 per donar continuïtat a les recerques del grup sobre cinema comparat, desenvolupades en els projectes de recerca Corrents Estètiques de l’Audiovisual en el Context Europeu (CEACE, 2003-2006) i Observatori del Cinema Europeu Contemporani (OCEC, 2006-2012), així com en els congressos i publicacions que se’n van derivar: les quatre edicions del Congrés-Mostra Internacional de Cinema Europeu Contemporani (CICEC-MICEC, 2005-2008) i el Congrés Internacional Mutacions del Gest en el Cinema Europeu Contemporani (2012), d’una banda, i els volums col·lectius Derivas del cine europeo contemporáneo (eds. Domènec Font i Carlos Losilla, 2007) i Poéticas del gesto en el cine europeo contemporáneo (eds. Fran Benavente i Glòria Salvadó Corretger, 2007), de l’altra.
Publicada de 2012 a 2017 sota el nom Cinema Comparat/ive Cinema (ISSN 2014-8933) i en edició trilingüe en català castellà i anglès, a partir del número 11 (2018) la revista va passar a designar-se Comparative Cinema (ISSN 2604-9821), publicada únicament en anglès, però incloent versions originals dels textos en altres llengües.
Des de la seva fundació, la revista ha explorat la metodologia comparada per abordar les connexions entre programació i muntatge, les relacions entre cinema i política, els processos de creació, la posada en escena (amb un èmfasi especial en el treball dels actors) i les relacions del cinema amb altres arts. Ho ha fet a partir d’articles d’especialistes internacionals, però també donant rellevància especial al format de l’entrevista i a la republicació de documents.
Editorial. Eztetyka
Albert Elduque
Revolució
Jorge Sanjinés
Tricontinental
Glauber Rocha
Godard per Solanas. Solanas per Godard
ean-Luc Godard i Fernando Solanas
Un cinema de combat al costat del poble. Entrevista amb el cineasta bolivià Jorge Sanjinés
Cristina Alvares Beskow
Conversa amb Eryk Rocha: El llegat de l’etern
Carolina Sourdis (amb la col·laboració d’Andrés Pedraza)
L’amateur necessari. Cinema, educació i política. Entrevista amb Cezar Migliorin
Albert Elduque
Llegir els manifestos del Tercer Cine llatinoamericà en la urgència del nostre present
Moira Fradinger
De l’imperfecte al popular
Maria Alzuguir Gutierrez
El retorn del newsreel (2011-2016) a les representacions fílmiques contemporànies de l’esdeveniment polític
Raquel Schefer
ImagiNació
José Carlos Avellar
TEN BRINK, Joram i OPPENHEIMER, Joshua (eds.) Killer Images. Documentary Film, Memory and the Performance of Violence
Bruno Hachero Hernández
MONTIEL, Alejandro; MORAL, Javier i CANET, Fernando (coord.) Javier Maqua: más que un cineasta. Volums 1 i 2
Alan Salvadó Romero
Editorial. L'star system des d'Europa. Actualitat dels star studies
Núria Bou i Xavier Pérez
Els star studies a Europa
Martin Shingler
Tipologies de l’estrellat durant el franquisme: algunes fórmules dominants
Vicente J. Benet
Per fixar l’efímer
Christian Viviani
Perspectives, models i figures de l’estudi del divisme a Itàlia
Marga Carnicé Mur
Gitanes blanques: Entrevista a Eva Woods Peiró
María Adell
Un tren que descarrila. Existeix un star system europeu? Conversa amb Axelle Ropert
Fernando Ganzo
El joc de les 7 famílies: Les famílies d’actrius
Axelle Ropert
El cinema i els actors
García Figar
Tot preguntant als directors: ¿A quin actor estranger correspon la personalitat de…?
Josefina de la Torre
BRADATAN, Costica; UNGUREANU, Camil (eds.) Cinema and Sacrifice
Rebecca Anne Peters
Editorial. Research into vision. Histories of cinema starting from Marey
Gonzalo De Lucas
About Marey
Alfonso Crespo, Francisco Algarín Navarro, Peter Kubelka
Eadweard Muybridge
Thom Andersen
Genesis of a Camera
Jean-Luc Godard, Jean-Pierre Beauviala
A conversation with Paulino Viota
José Luis Torrelavega
Trusting the images. Science, photography and the world at hand
Andrés Hispano
Notes on the origins of the medical cinematographic gaze
Paula Arantzazu Ruiz
Names are what you see when you look at things
Alex Pena Morado
Associative vision and figurative comparison
Gonzalo De Lucas
ALCOZ, Albert. Resonancias fílmicas. El sonido en el cine estructural (1960-1981)
Sergi Álvarez Riosalido
EISENSCHITZ, Bernard. Punto de partida. Entrevista a Robert Kramer
María García Vera