I
Susan Ray: «Crec que a en Nick li encantava ser professor, especialment en aquella època. La docència li proporcionava un laboratori on poder indagar en el seu ofici i en els individus. Ser professor l’ajudava a clarificar els seus pensaments i a esbossar algunes conclusions. Ser professor li permetia guiar i criar la gent jove com ell mateix havia estat guiat i educat i havia trobat a faltar haver estat guiat i educat. En Nick es va entregar completament als seus alumnes de la mateixa manera que la majoria d’ells també se li va entregar. Crec que sentia una pau nova en aquells moments. Aquells moments tenien la tendresa d’una planta de cultiu just abans de la primera gelada» (RAY, 1993: 34).
II
Una activitat important per a molts cineastes és la docència en escoles de cinema, universitats i altres espais formatius, amb freqüència vinculada a l’acompanyament de processos creatius. Tanmateix, tret d’alguns llibres que han deixat testimoni de les classes, per exemple, de Nicholas Ray, Jean-Luc Godard, Jerry Lewis, Sergei Eisenstein o Raúl Ruiz, aquestes accions estan molt menys documentades del que seria desitjable.
El present número s’organitza en tres parts en diàleg. Les dues primeres reuneixen algunes reflexions sobre experiències i metodologies de la transmissió del veure i el filmar. Des de les escoles de primària fins a les universitats, totes tenen en comú l’aproximació comparativa a les formes de cinema mitjançant els visionats de fragments projectats a classe, i la capacitat de generar entre els estudiants experiències estètiques –d’espectador i cineasta–, evitant els riscos de l’academicisme i fent del cinema una història viva i viscuda.
En les dues converses inicials, José Luis Guerin i Alain Bergala exposen, a partir d’algunes de les seves pràctiques formatives, el mode en què articulen el visionat com a experiència de la creació, i els constants diàlegs entre ser espectador cineasta i cineasta espectador. En la segona part, es desenvolupa el mode en què es plantegen aquestes i altres qüestions a Cinema en curs, programa de pedagogia del cinema a escoles i instituts. En la tercera i última part, se suma l’estudi dels casos específics de dos cineastes, Mikhail Romm –i la seva docència a VGIK– i Joaquim Jordà, que van generar filiacions o pràctiques col·laboratives en contextos polítics diferents.
RAY, Nicholas (1993). I Was Interrumpted. Nicholas Ray on Making Movies. RAY, Susan (Ed.). Berkeley. University of California Press.
Editorial. Editorial. Pedagogies de la creació
Gonzalo de Lucas
La predisposició per a una trobada: això és el cinema
Extractes d'Henri Langlois, Jean-Louis Commolli, Nicholas Ray
Compartir els gestos de creació
Alain Bergala
Cineasta espectador, espectador cineasta. Refexions de José Luis Guerin sobre la seva experiència com a professor
Carolina Sourdis
Elogi de l'amor. Cinema en curs
Núria Aidelman, Laia Colell
La hipòtesi resolta
Jonás Trueba
Filmar des de l'emoció, mostrar el pensament. El muntatge de fragments de pel·lícules per al procés creatiu
Gonzalo de Lucas
La transmissió del secret. Mikhail Romm en el VGIK
Carlos Muguiro
La militància biopolítica de Joaquim Jordà
Carles Guerra
AA,VV. BENAVENTE, Fran y SALVADÓ, Glòria (ed.), Poéticas del gesto en el cine europeo contemporáneo.
Marga Carnicé Mur